Szantymaniak poleca:

Artykuły

Szanty znów w Gliwicach

Zapowiedzi festiwali szantowych

Po 6 latach przerwy, na żeglarską mapę Gliwic wraca festiwal piosenki mokrej. Za sprawą Stowarzyszenia GTW i kilku innych podmiotów, w połowie października odbędzie się I Festiwal Morza "Nad Kanałem" (www.nadkanalem.pl).

Kiedyś, na przełomie wieków - hehe - Gliwice miały swój, bardzo klimatyczny, festiwal piosenki żeglarskiej - Silesian Shanties. Na tym festiwalu w 2001 r. debiutowali Sąsiedzi. Dziś historia zatoczyła koło i Sąsiedzi będą gospodarzem nowego festiwalu - "Nad Kanałem". Jak rodził się festiwal opowiada Darek Opoka, prezes Stowarzyszenia GTW, organizatora festiwalu:

Przygotwywaliśmy się do tego powoli. Małymi kroczkami zaczęliśmy robić koncerty wspólnie z działającą kiedyś w Gliwicach Tawerną "Latarnia". Był to  koncert "Szantowe Gliwice", potem w klubie "Promil" - "Szantowe Powitanie Lata" i kilka miesięcy temu "Szantownia". Przy każdej edycji finansowo bardzo nas wspierał Samorząd Miasta Gliwice, w organizacji pomagali Sąsiedzi, a zwłaszcza Kamil Piotrowski. Z imprezy na imprezę coraz lepiej to funkcjonowało, a że wszyscy o tym festiwalu cały czas mówili...

W naszym mieście działa dużo bractw, klubów, mamy nieopodal zbiorniki Dzierżno i Pławniowice, Kanał Gliwicki, Indygo i... Sąsiadów, więc grzechem byłoby nie zrobić nic... Zatem wchodzimy do gry :)

Gdy jeden z Sąsiadów, Rafał Krzysztoń w 2005 r otworzył w Gliwicach Tavernę Folkovą "Latarnię" podjąłem z nim współpracę i zacząłem organizować w Gliwicach koncerty szant i pieśni morza. Zaczęliśmy też głośniej mówić o festiwalu. Niestety tawerna po dwóch latach działania zamknęła swoje podwoje. Festiwal poszedł na półke na kolejne lata.

W "Latarni" zjawił się kiedyś Darek Opoka, i w imieniu Stowarzyszenia GTW zaproponował współpracę. Okazało się, że też żegluje i lubi żeglarskie śpiewanie. Gdy "Latarni" już nie było, nadal współpracowaliśmy i wspólnie zorganizowaliśmy kilka koncertów szantowych w mieście. Ostatni w czerwcu br., w lokalu dawnej "Latarni". Wystąpiły trzy zespoły: Indygo, Pchnąć w tę Łódź Jeża i my. Przyszło bardzo dużo ludzi. Wtedy z Darkiem postanowiliśmy, że wspólnie, Stowarzyszenia GTW i "Cała Naprzód" oraz Sąsiedzi, reaktywujemy w Gliwicach festiwal piosenki żeglarskiej i morskiej. Nazwa festiwalu nasunęła mi się sama, kogo zaprosimy wiedzieliśmy już od dawna. Oczywiście w tym roku nie uda się zaprosić wszystkich, których byśmy chcieli, ale i tak będzie bardzo szantowo i na wysokim poziomie.

Fot. Robert DerdaProjekt autorstwa Roberta Derdy

Zapraszamy na I Festiwal Morza "Nad Kanałem"

w Gliwicach

WWW.NADKANALEM.PL

Data: 17.10.2010,

Miejsce: stara Fabryka Drutu, ul. Dubois 22.

Wejście: od 17.15

QNT - Systemy Informatyczne

Patroni medialni: Gazeta Gliwicka, Radio Plus, Magazyn Style,

szantymaniak.eu, folk24.pl, Magazyn Żagle, koncerty.net.pl, wGliwicach.pl

Informację wprowadził(a): Kamil "KAMiL" Piotrowski - godz. 2:6, 28 wrzesień 2010, wyświetlono: 2669 razy

Władysław Całka

skąd: Jastrzębie Zdrój / Poland

wysłano: 10:53,30 wrzesień 2010

Fajnie:-)
Na pewno nie będzie to ostatnia edycja.
A ja cieszę się że moje określenie "mokra piosnka" jakoś się w tym "światku" przyjęło. Jest przyjazne wszystkim "odmianom" piosenek spod znaku wiatru, wody, żagli i przygody.
Już jestem ciekaw jak będzie za rok!
__________________
Dziadek Władek
Odpowiedz na ten komentarz
Władysław Całka

skąd: Jastrzębie Zdrój / Poland

wysłano: 8:17,18 październik 2010

I już po... szkoda - ale takie życie.
Znajomi, przyjaciele, nieznajomi - uśmiechnięci:-)
Świetna sceneria - choć bez żagli, wioseł, kół ratunkowych.
Surowy kilmat wnętrza starej fabryki z częścią urzadzeń (eksponaty) zamiast ujmować "klimatu" - dodawał go:-)
Świetne opowiedział w kilku słowach Wiklina o przeszłości fabryki - gratulacje:-)
Warto powiedzieć coś o miejscu w którym się spotykamy.
Było dobrze - bardzo dobrze.
Ukłony dla ORGANIZATORÓW:-)
Cieszę się że dopisała publiczność - i cieszę się że spełniły się marzenia ludzi, którzy organizowali ten Festiwal.
Cieszę się ze słów które powiedział Kamil - to dzięki wam....
__________________
Dziadek Władek
Odpowiedz na ten komentarz
Copyright © 2004-2010 SZANTYMANIAK.PL. Wszelkie prawa zastrzeżone. All rights reserved.